Olemme koonneet muutamia ohjeita ja vinkkejä Smartumin maksuvälineiden vastaanottamiseen ja tilitykseen.
• Kiinnitä Smartum-tarrat oveen ja kassalle.
• Vie raha-alusta sekä Smartumeiden käsittelyohjeet kassalle.
• Tarkista Smartumin käyttöpaikkahausta toimipisteenne tiedot. Voit tarvittaessa muokata tietoja verkkopalvelussa, jonka käyttäjätunnukset on lähetetty sinulle sähköpostitse.
• Lisää nettisivuillenne Smartum-logo, jonka löydät täältä.
Smartum Liikuntaetu sekä Smartum Liikunta- ja kulttuurietu ovat verovapaita etuja, joilla voi maksaa vain liikunta- ja kulttuuriedun piiriin kuuluvia palveluita. Asiakkaan Smartum-tilille on ladattu joko liikuntapaikoissa käyvää Liikuntaetua tai liikunta- ja kulttuuripaikoissa käyvää Liikunta- ja kulttuurietua.
Smartum Liikuntaetu sekä Liikunta- ja kulttuurietu ovat henkilökohtaisia etuja eli niitä voi käyttää ainoastaan omiin harrastuksiin. Tarkastathan tarvittaessa asiakkaan henkilöllisyyden. Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä niistä anneta vaihtorahaa. Asiakkaalta ei saa periä lisämaksua Smartum-maksuvälineellä maksettaessa.
Asiakas voi maksaa ostoksen Smartumeilla kokonaan tai osittain, kuitenkin maksimissaan tilillä olevan saldon verran. Ylimenevän summan voi maksaa muulla maksutavalla. Voit seurata sähköisillä Smartum-maksuvälineillä suoritettuja maksuja Smartumin verkkopalvelussa , johon voit kirjautua sähköpostiin lähetetyillä tunnuksillasi.
SmartumPay-mobiilimaksujen vastaanottaminen
Asiakas valitsee SmartumPay-mobiilisovelluksestaan oikean toimipisteen, syöttää summan ja vahvistaa maksun. Maksusta luotu kuitti esitetään kassahenkilölle, joka tarkistaa kuitista summan, toimipisteen tiedot sekä maksun päivämäärän ja ajan. Kuitissa näkyvä animaatio liikkuu 30 minuuttia maksun luomisesta. Kuitti on voimassa kuitenkin myös tämän jälkeen.
Kuittia näpäyttämällä pääsee tarkistusnäkymään, jossa maksun voi merkata tarkistetuksi. Kuitin ja tarkistusnäkymän tilaksi muuttuu ”tarkistettu”. Näin varmistetaan, että maksu lunastetaan kuitilla vain kerran. Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla. Mahdollisen ylimenevän summan asiakas voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.
Jos veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä Smartumin verkkopalvelussa. On hyvä huomata, että maksun mitätöinti ei onnistu enää tilittämisen jälkeen.
Smartum tilittää mobiilimaksut tilille ilmoittamassanne ajanjaksossa. Smartumin verkkopalvelusta löydät koonnin maksetuista mobiilimaksuista. Minimitilitysraja on 5 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukaiset kulut. Voit muokata minimitilitysrajaa Smartumin verkkopalvelussa.
Smartum verkkomaksujen vastaanottaminen
Jos myytte palveluitanne verkkokaupassa, Smartum verkkomaksu voidaan lisätä maksutavaksi verkkokauppaan muiden verkkopankkimaksutapojen rinnalle. Smartum tilittää verkkomaksuna tehdyt maksusuoritukset halutessasi joka arkipäivä. Lue lisää.
Seteleiden vastaanottaminen
Smartum Liikuntaseteliä voidaan käyttää ainoastaan liikuntasuorituksen maksamiseen. Liikuntaseteli on aina 4,00 € arvoinen. Smartum Liikunta- ja kulttuurisetelillä voidaan maksaa kulttuuri- sekä liikuntapaikkojen palveluita. Liikunta- ja kulttuuriseteli on aina 5,00 € arvoinen. Asiakas voi käyttää useampia seteleitä kerrallaan. Smartum-seteleillä voi maksaa myös alennustuotteita. Voit kysyä setelillä maksavan henkilön henkilöllisyyspapereita ja verrata tietoja setelin kääntöpuolelle kirjoitettuun nimeen.
• Tarkista, että seteli on ehjä ja aito, eikä sitä ole merkitty käytetyksi. Aidon, vesileimapaperille painetun setelin tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Smartum tilittää vain aidot setelit.
• Tarkista setelin voimassaoloaika. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä.
Seteleiden tilitys
• Smartum Oy tilittää saapuneet setelit kaksi kertaa viikossa. Tilitämme seteleiden arvon palvelupalkkiolla vähennettynä ilmoittamallenne pankkitilille. Tilityksestä vähennetään hinnaston mukaiset kulut.
• Järjestelmämme käyttää tilityksessä oletuksena viitettä 2464. Jos haluat tilitykseen oman viitteen tai viestin, merkitse se tilityslomakkeeseen viitenumerolle varattuun kohtaan.
• Seteleiden voimassaoloaika: Setelit vanhentuvat vuoden viimeisenä päivänä. Seteleiden käyttöajan umpeuduttua kumppanilla on kuukausi aikaa toimittaa vanhentuneet setelit Smartumille. Seteleiden tulee saapua toimistollemme viimeistään seuraavan vuoden 31. tammikuuta, mikäli setelit ovat vanhentuneet edellisen vuoden viimeisenä päivänä. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä 31. tammikuuta jälkeen.
• Tilityksiin liittyvät huomautukset on tehtävä 14 arkipäivän kuluessa maksupäivästä.
Seteleiden postitus
• Irrota setelit toisistaan.
• Älä niittaa, liimaa tai teippaa seteleitä yhteen. Älä myöskään lisää seteleiden väliin mitään ylimääräistä.
• Niputa setelit samansuuntaisesti ja kiedo nippu vaikkapa kumilenkillä.
• Seteleiden sarjanumeroiden tulee olla näkyvissä.
• Täytä lomakkeeseen oikeat tiedot huolellisesti. Varmista myös, että lomakkeessa on asiakasnumero. Mikäli yrityksellänne on monta toimipistettä, niin täytäthän tilitettävän toimipisteen asiakasnumeron. Lomakkeen täyttäjä vastaa siitä, että lomakkeen tiedot ovat oikein.
• Mikäli lomake on esipainettu, ethän tee merkintöjä esipainettujen tietojen päälle. Jos esitäytetyissä tiedoissa on virheitä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja lähetämme sinulle korjatun lomakkeen.
• Rastita alareunan ruutu, mikäli haluat, että sinulle toimitetaan lisää tilityslomakkeita.
• Lähetä päällimmäinen osa seteleiden mukana, alimmainen osa jää sinulle.
• Käytä vain Smartumin toimittamia tai nettisivuiltamme tulostamiasi lomakkeita.
• Mikäli vastaanotatte Smartum Liikuntaseteleitä sekä Smartum Liikunta- ja kulttuuriseteleitä, ilmoita tilityslomakkeessa erikseen molempien seteleiden kappalemäärät. Pakkaa yhteen kuoreen enintään 800 seteliä.
• Pakkaa setelit postituksen kestävään pakkaukseen ja lähetä ne täytetyn tilityslomakkeen kanssa alla osoitteeseen Smartum Oy Yrjönkatu 11 B, 00120 Helsinki. Laita kirjeeseen tarpeeksi postimerkkejä, jotta se tulee varmasti perille. Posti ei toimita meille kirjeitä, joissa postimerkkejä ei ole tarpeeksi kattamaan postimaksua. Setelit voi toimittaa myös paikan päälle toimistomme postiluukkuun samaan osoitteeseen. Tuodessasi seteleitä Smartumin toimistolle löydät pääoveltamme niille varatun postiluukun, johon kuoren voi tiputtaa. Luukusta mahtuu noin 3 cm paksuinen kuori. Muista laittaa mukaan täytetty tilityslomake.
• Lisää kuoreen lähettäjän tiedot. Smartum ei vastaa postin kadottamista lähetyksistä, eikä lunasta ilman postimaksua lähetettyjä lähetyksiä. Suosittelemme kirjattuna kirjeenä lähettämistä. Jos lähetät tilityksen kirjattuna kirjeenä, voit lisätä lähetyksen vastaanottajan tietoihin asiakaspalvelumme sähköpostiosoitteen asiakaspalvelu@smartum.fi.
Smartum-tekstiviestimaksujen vastaanottaminen
Smartum-tekstiviestimaksulla asiakkaasi maksaa helposti ja turvallisesti.
Asiakas tarkistaa toimipisteen kassalta toimipistetunnuksen. Toimipisteenne toimipistetunnuksen voit hakea palveluntarjoajan verkkopalvelusta. Asiakas syöttää puhelimen tekstiviestikenttään toimipistetunnuksen ja maksettavan summan muodossa TOIMIPISTETUNNUS SUMMA, esimerkiksi NM4G5 19,90. Hän lähettää syöttämänsä tiedot tekstiviestillä numeroon +358 45 739 60755. Asiakas saa paluuviestinä numerosta maksukuitin. Hän näyttää kuitin puhelimensa ruudulta toimipisteen henkilökunnalle, joka tarkistaa maksun onnistumisen. Kuitista kannattaa tarkistaa maksettu summa sekä toimipisteen tiedot, maksajan nimi, maksusuorituksen päivämäärä ja kellonaika sekä numero, josta kuitti on lähtenyt. Kuitin yläkulmasta näkee, milloin maksu on suoritettu.
Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla.
Jos tehty veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä saman päivän aikana Smartumin verkkopalvelun kautta.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Seuraavaksi sinua saattaisi kiinnostaa...