Den här artikeln innehåller information för SmartumPlus användare om SmartumPay -inloggningen inte fungerar när man använder bankautentisering eller mobilcertifikat.

Observera att SmartumPlus användare inte kan logga in med Smartums referenser. Om du vill veta om du är en SmartumPlus användare eller inte, se e-postmeddelandet du fick från Smartum.

Observera också att de alternativa inloggningsmetoderna är tillgängliga bara om du använder SmartumPay version 1.16.0 eller nyare. Du kan uppdatera appversionen från App Store, Google Play Store eller AppGallery.

Om SmartumPay -inloggning inte fungerar med bankautentisering eller mobilcertifikat, kan du använda en alternativ inloggningsmetod:

  1. Öppna SmartumPay -appen eller ladda ner den från App Store, Google Play Store eller AppGallery.

  2. Klicka på länken "Alternativa inloggningsmetoder" längst ner på startskärmen.

  3. Du ser två alternativa inloggningsmetoder:


    1. Genom att använda inloggningslänken kan du logga in på SmartumPay -appen med bankautentisering eller mobilcertifikat med en omväg. Det här är värt att försöka även om din inloggning inte fungerade med bankautentisering eller mobilcertifikat tidigare.

      1. Klicka på Logga in. Du skickas till en sida där du kan använda den alternativa inloggningen.

      2. Klicka på "Kirjaudu" -knappen och verifiera med dina bankuppgifter eller mobilcertifikat.

      3. Bekräfta inloggningen genom att klicka på knappen ”Vahvista kirjautuminen”.

      4. Du är nu inloggad på SmartumPay appen.

    b. Inloggning med QR-kod är bekvämt om du redan har SmartumPlus förmånsaktiveringssidan där det står “SmartumPlus työsuhde-edut ovat aktivoituneet ja käytössäsi!” (SmartumPlus -förmåner är nu aktiverade och redo att användas) öppen på din dator. I så fall kan du skanna QR koden med SmartumPay appens QR-skanner. Om du inte har QR-koden, så kan du också logga in på https://plus.smartum.fi/login för att få den.

Hittade du svaret?