Ajankohtaista 19.2.21: Osalla SmartumPayn käyttäjistä on ollut viime aikoina vaikeuksia kirjautua SmartumPay-sovellukseen, kun he käyttävät pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Olemme ratkaisseet suurimman osan näistä kirjautumisongelmista, mutta Danske Bankin tunnuksia käyttävillä on edelleen havaittu ongelmia. Danske Bankin tunnuksia käyttävillä ongelmat ovat usein ratkenneet, kun selain on vaihdettu Mozilla Firefoxiin.

Mikäli kirjautumisongelmia ilmenee, niin tarkistathan aina ensin, että käytössäsi on uusin versio SmartumPay-sovelluksesta.

Huom! Jos kirjautuminen ei onnistu ensimmäisellä kerralla, suosittelemme kokeilemaan kirjautumista uudelleen.

Teemme koko ajan hartiavoimin töitä, jotta saamme asian ratkaistua. Olemme pahoillamme aiheutuneesta vaivasta.

Voit kirjautua SmartumPay-sovellukseen joko omilla Smartum-tunnuksillasi, verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella. Mikäli olet SmartumPlus-asiakas, voit kirjautua sovellukseen vain verkkopankkitunnuksilla tai Mobiilivarmenteella.

Tietyillä puhelinmalleilla ja ohjelmistoilla (erityisesti Android) sekä tiettyjen pankkien verkkopankkitunnuksilla saattaa toisinaan esiintyä ongelmia kirjautumisessa.

Kirjautumisvaiheessa saattaa tulla esimerkiksi viesti ”Jotain meni pieleen” tai sovellus voi ilmoittaa, että selaimessa on ongelmia evästeiden kanssa. Tietyissä Samsungin puhelinmalleissa sovellus saattaa ”kaatua” tunnistautumisvaiheessa. Tutkimme jatkuvasti, miten saamme korjattua esiin tulleita ongelmia päivityksillä, mutta myös nämä ohjeet voivat auttaa ongelmien ratkomisessa. Vikatilanteen sattuessa kannattaa aina esimmäisenä tarkistaa, että käytössäsi on sovelluksin uusin versio.

Alla vinkkejä erilaisiin tilanteisiin:

Virheviesti ”Oho! Jotain meni pieneen / Ups! Something went wrong”

Kannattaa kokeilla seuraavia toimenpiteitä. Jokainen niistä saattaa jo itsessään auttaa:

  • Käynnistä laite uudelleen.

  • Päivitä laitteen ohjelmisto.

  • Tarkista, että olet päivittänyt SmartumPay-sovelluksen sekä verkkoselaimen

  • Aseta Google Chrome oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä
    - Asenna Google Chrome sovelluskaupassasi. Saat Chromen oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Chrome > Aseta oletukseksi.
    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä).
    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.

  • Aseta Opera mini oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä.
    - Asenna Opera mini sovelluskaupassasi. Saat Opera minin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Opera mini > Aseta oletukseksi.
    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä).
    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.

  • Tarkista, ettei puhelimen aikaa ole määritelty manuaalisesti. Joskus ongelma poistuu automaattisella ajan asetuksella.

  • Jos mahdollista, testaa, toimiiko kirjautuminen toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.

  • Kokeile kirjautumista Mozilla Firefox -selaimella.

  • Kokeile kirjautumista Mobiiliavaimen sijaan verkkopankkitunnuksilla suoraan: käyttäjätunnus, salasana + avainlukulistan avainlukupari.

Ongelmia evästeiden kanssa

Ongelma voi näyttäytyä esimerkiksi näin:

Laite-/ selainkohtaisia ohjeita evästeiden asetuksia varten:

Google Chromen evästeiden kytkeminen käyttöön/ pois käytöstä:

https://support.google.com/accounts/answer/61416?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=fi

Samsungin oma selain:

https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/what-are-cookies-and-how-do-i-enable-or-disable-them-on-my-samsung-galaxy-de

Löysitkö etsimäsi vastauksen?