Ajankohtaista 15.7.2021:

Olemme työskennelleet ahkerasti koko kevään ja uudistaneet sovellustamme, jotta sovellukseen kirjautuminen onnistuisi jatkossa yhä mutkattomammin.

Olemme nyt uudistaneet SmartumPay-sovellukseen liittyvän kirjautumispalvelun. Odotamme uudistuksen ratkaisevan suuren osan niistä kirjautumiseen liittyvistä haasteista, joita on esiintynyt tiettyjen puhelinmallien, käyttöjärjestelmien ja pankkitunnusten käyttäjillä.

Uudistettu kirjautuminen toimii ainoastaan SmartumPayn uudessa sovellusversiossa 1.15.1., jonka tuomme vaiheittain kaikkien SmartumPay-käyttäjien saataville.

Kun uusi versio on saatavilla puhelimeesi, saat sen käyttöösi seuraavasti:

Mikäli puhelimessasi on päällä automaattiset päivitykset, päivittyy uusi sovellusversio sinulle automaattisesti, kun se on saatavilla puhelimeesi. Muussa tapauksessa sinun tulee päivittää uusin versio itse, kun huomaat sen tulevan saataville sovelluskauppaasi. Sovelluksen päivityksen jälkeen sinun tulee kirjautua uudelleen sovellukseen. Kirjautuminen tapahtuu päivityksen jälkeen automaattisesti uuden kirjautumispalvelun kautta ja kirjautuminen tehdään samalla tavalla kuin aiemminkin.

Kun uusi sovellusversio on kaikkien saatavilla, tulemme lähettämään kaikille SmartumPayn käyttäjille sähköpostitse viestin, jossa kehotamme päivittämään sovelluksen uusimpaan versioon. Päivitämme tiedon myös tähän blogiin. Sovelluksen päivityksen jälkeen sinun tulee kirjautua uudelleen sovellukseen. Tällöin kirjautuminen tapahtuu automaattisesti uuden kirjautumispalvelun kautta.


----

Ajankohtaista 18.5.2021: Kirjautuminen on uudistumassa lähiviikkojen aikana ja uudistuksen myötä kirjautuminen tulee sujumaan mutkattomammin.


----

Ajankohtaista 19.2.21: Osalla SmartumPayn käyttäjistä on ollut vaikeuksia kirjautua SmartumPay-sovellukseen, kun he käyttävät pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta. Olemme ratkaisseet suurimman osan näistä kirjautumisongelmista, mutta Danske Bankin sekä Osuuspankin tunnuksia käyttävillä on edelleen havaittu ongelmia. Danske Bankin ja Osuuspankin tunnuksia käyttävillä ongelmat ovat usein ratkenneet, kun selain on vaihdettu Mozilla Firefoxiin. Myös avainlukulistan käyttäminen mobiiliavaimen sijaan on toiminut.

Mikäli kirjautumisongelmia ilmenee, niin tarkistathan aina ensin, että käytössäsi on uusin versio SmartumPay-sovelluksesta.

Huom! Jos kirjautuminen ei onnistu ensimmäisellä kerralla, suosittelemme kokeilemaan kirjautumista uudelleen.

Teemme koko ajan hartiavoimin töitä, jotta saamme asian ratkaistua. Olemme pahoillamme aiheutuneesta vaivasta.


----

Voit kirjautua SmartumPay-sovellukseen joko omilla Smartum-tunnuksillasi, verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Mikäli olet SmartumPlus-asiakas, voit kirjautua sovellukseen vain verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Tietyillä puhelinmalleilla ja ohjelmistoilla (erityisesti Android) sekä tiettyjen pankkien verkkopankkitunnuksilla saattaa toisinaan esiintyä ongelmia kirjautumisessa.

Kirjautumisvaiheessa saattaa tulla esimerkiksi viesti ”Jotain meni pieleen” tai sovellus voi ilmoittaa, että selaimessa on ongelmia evästeiden kanssa. Tietyissä Samsungin puhelinmalleissa sovellus saattaa ”kaatua” tunnistautumisvaiheessa. Tutkimme jatkuvasti, miten saamme korjattua esiin tulleita ongelmia päivityksillä, mutta myös nämä ohjeet voivat auttaa ongelmien ratkomisessa. Vikatilanteen sattuessa kannattaa aina esimmäisenä tarkistaa, että käytössäsi on sovelluksin uusin versio.

Alla vinkkejä erilaisiin tilanteisiin:

Virheviesti ”Oho! Jotain meni pieneen / Ups! Something went wrong”

Kannattaa kokeilla seuraavia toimenpiteitä. Jokainen niistä saattaa jo itsessään auttaa:

  • Käynnistä laite uudelleen.

  • Päivitä laitteen ohjelmisto.

  • Tarkista, että olet päivittänyt SmartumPay-sovelluksen sekä verkkoselaimen

  • Aseta Google Chrome oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä
    - Asenna Google Chrome sovelluskaupassasi. Saat Chromen oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Chrome > Aseta oletukseksi.
    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä).
    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.

  • Aseta Opera mini oletusselaimeksi ja poista laitteen oletusselain käytöstä.
    - Asenna Opera mini sovelluskaupassasi. Saat Opera minin oletusselaimeksi Android-puhelimessa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > klikkaa Opera mini > Aseta oletukseksi.
    - Saat oletusselaimen poistettua käytöstä Android-puhelimissa valitsemalla Asetukset > Sovellukset > Valitse oletusselain > Poista käytöstä (Osa puhelinmalleista käyttää oletusselaimen asettamisesta huolimatta laitteen omaa selainta, joten siksi selain täytyy poistaa käytöstä).
    - Tyhjennä myös välimuisti ja tarkista selaimen evästeasetukset > evästeiden tulee olla päällä.

  • Tarkista, ettei puhelimen aikaa ole määritelty manuaalisesti. Joskus ongelma poistuu automaattisella ajan asetuksella.

  • Jos mahdollista, testaa, toimiiko kirjautuminen toisen pankin verkkopankkitunnuksilla.

  • Kokeile kirjautumista Mozilla Firefox -selaimella.

  • Kokeile kirjautumista mobiiliavaimen sijaan verkkopankkitunnuksilla suoraan: käyttäjätunnus, salasana + avainlukulistan avainlukupari.

Ongelmia evästeiden kanssa

Ongelma voi näyttäytyä esimerkiksi näin:

Laite-/ selainkohtaisia ohjeita evästeiden asetuksia varten:

Google Chromen evästeiden kytkeminen käyttöön/ pois käytöstä:

https://support.google.com/accounts/answer/61416?co=GENIE.Platform%3DAndroid&hl=fi

Samsungin oma selain:

https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/what-are-cookies-and-how-do-i-enable-or-disable-them-on-my-samsung-galaxy-de

Löysitkö etsimäsi vastauksen?