Olemme koonneet muutamia ohjeita ja vinkkejä Smartumin maksuvälineiden vastaanottamiseen ja tilitykseen.

• Kiinnitä Smartum-tarrat oveen ja kassalle.

• Vie raha-alusta sekä ohjeet kassalle.

• Tarkista Smartumin käyttöpaikkahausta toimipisteenne tiedot. Voit tarvittaessa muokata tietoja verkkopalvelussa, jonka käyttäjätunnukset on lähetetty sinulle sähköpostitse.

• Lisää nettisivuillenne Smartum-logo, jonka löydät täältä.

Smartum lounasetu on henkilökohtainen etu, joten Smartumin maksutavoilla voi maksaa vain oman aterian. Tarkistathan asiakkaan henkilöllisyyden tarvittaessa. Smartumilla suoritettuja maksuja ei voi vaihtaa rahaksi eikä maksuista voi antaa takaisin vaihtorahaa. Asiakkaalta ei saa periä lisämaksua Smartumin maksutavoilla maksaessa. Asiakas voi maksaa verottajan asettaman summan lounaastaan Smartumin maksutavoilla. Ylimenevän summan asiakas voi maksaa käteisellä tai muulla maksutavalla.

Voimassaolevan Verohallinnon ohjeen mukaan lounasetua voidaan käyttää ainoastaan ateriointiin eikä sitä vastaan saa rahaa, elintarvikkeita, alkoholia tai muita hyödykkeitä.

SmartumPay-mobiilimaksujen vastaanottaminen

Asiakas valitsee SmartumPay-mobiilisovelluksestaan oikean toimipisteen, syöttää summan ja vahvistaa maksun. Maksusta luotu kuitti esitetään kassahenkilölle, joka tarkistaa kuitista summan, toimipisteen tiedot sekä maksun päivämäärän ja ajan. Kuitissa näkyvä animaatio liikkuu 30 minuuttia maksun luomisesta. Kuitti on voimassa kuitenkin myös tämän jälkeen.

Kuittia näpäyttämällä pääsee tarkistusnäkymään, jossa maksun voi merkata tarkistetuksi. Kuitin ja tarkistusnäkymän tilaksi muuttuu ”tarkistettu”. Näin varmistetaan, että lounas lunastetaan kuitilla vain kerran. Maksu lyödään kassaan kuitissa näkyvällä summalla. Mahdollisen ylimenevän summan asiakas voi maksaa

käteisellä tai muulla maksutavalla.

Jos veloitus on virheellinen, se voidaan mitätöidä Smartumin verkkopalvelussa.

Smartum tilittää mobiilimaksut tilille automaattisesti halutessasi joka arkipäivä. Smartumin verkkopalvelusta löydät koonnin maksetuista mobiilimaksuista. Minimitilitysraja on 5 euroa ja tilityksestä vähennetään hinnaston mukainen palvelupalkkio. Voit muokata minimitilitysrajaa Smartumin verkkopalvelussamme.

Smartum verkkomaksujen vastaanottaminen

Jos myytte palveluitanne verkkokaupassa, Smartum verkkomaksu voidaan lisätä maksutavaksi verkkokauppaan muiden verkkopankkimaksutapojen rinnalle. Smartum tilittää verkkomaksuna tehdyt maksusuoritukset halutessasi joka arkipäivä. Lue lisää.

Lounasseteleiden vastaanottaminen

Smartum Lounasseteleitä on liikkeellä erilaisilla arvoilla, joka on merkitty seteliin. Lisätietoa vuosittaisista arvoista löydät muun muassa täältä. Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti asiakas ei voi käyttää useampia seteleitä kerralla.

• Tarkista, että seteli on ehjä ja aito, eikä sitä ole merkitty käytetyksi. Aidon, vesileimapaperille painetun setelin tunnistaa esimerkiksi juoksevasta sarjanumerosta tai katsomalla sitä valoa vasten. Smartum tilittää vain aidot setelit.

• Tarkista setelin voimassaoloaika. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä.

• Merkitse vastaanottamasi setelit käytetyiksi yliviivaamalla vasemman yläkulman euromäärä.

• Älä tee alareunassa olevalle valkoiselle alueelle minkäänlaisia merkintöjä.

Lounasseteleiden tilitys

• Smartum tilittää saapuneet setelit kaksi kertaa viikossa. Maksut siirtyvät heti tilityksen jälkeen tilillenne. Tilitämme seteleiden arvon palvelupalkkiolla vähennettynä ilmoittamallenne pankkitilille.

• Järjestelmämme käyttää tilityksessä oletuksena viitettä 2464. Jos haluat tilitykseen oman viitteen tai viestin, merkitse se tilityslomakkeeseen viitenumerolle varattuun kohtaan.

• Seteleiden voimassaoloaika: Setelit vanhentuvat vuoden viimeisenä päivänä. Seteleiden käyttöajan umpeuduttua kumppanilla on kuukausi aikaa toimittaa vanhentuneet setelit Smartumille. Seteleiden tulee saapua toimistollemme viimeistään seuraavan vuoden 31. tammikuuta, mikäli setelit ovat vanhentuneet edellisen vuoden viimeisenä päivänä. Smartum ei tilitä vanhentuneita seteleitä 31. tammikuuta jälkeen.

• Tilityksiin liittyvät huomautukset on tehtävä 14 arkipäivän kuluessa maksupäivästä.

Lounasseteleiden postitus

• Irrota setelit toisistaan.

• Älä niittaa, liimaa tai teippaa seteleitä yhteen. Älä myöskään lisää seteleiden väliin mitään ylimääräistä.

• Niputa setelit samansuuntaisesti ja sido nippu vaikkapa kumilenkillä.

• Seteleiden sarjanumeroiden tulee olla näkyvissä.

• Täytä tilityslomakkeeseen oikeat tiedot huolellisesti. Varmista myös, että lomakkeessa on asiakasnumero. Lomakkeen täyttäjä vastaa siitä, että lomakkeen tiedot ovat oikein.

• Mikäli lomake on esipainettu, ethän tee merkintöjä esipainettujen tietojen päälle. Jos esitäytetyissä tiedoissa on virheitä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme ja lähetämme sinulle korjatun lomakkeen.

• Rastita alareunan ruutu, mikäli haluat, että sinulle toimitetaan lisää tilityslomakkeita.

• Lähetä päällimmäinen osa lounasseteleiden mukana, alimmainen osa jää sinulle.

• Käytä vain Smartumin toimittamia tai nettisivuiltamme tulostamiasi lomakkeita.

• Tilitä samassa kuoressa vain Smartum Lounasseteleitä.

• Pakkaa setelit postituksen kestävään pakkaukseen ja lähetä ne täytetyn tilityslomakkeen kanssa alla osoitteeseen Smartum Oy Yrjönkatu 11 B, 00120 Helsinki. Laita kirjeeseen tarpeeksi postimerkkejä, jotta se tulee varmasti perille. Posti ei toimita meille kirjeitä, joissa postimerkkejä ei ole tarpeeksi kattamaan postimaksua. Setelit voi toimittaa myös paikan päälle toimistomme postiluukkuun samaan osoitteeseen. Tuodessasi seteleitä Smartumin toimistolle löydät pääoveltamme niille varatun postiluukun, johon kuoren voi tiputtaa. Luukusta mahtuu noin 3 cm paksuinen kuori. Muista laittaa mukaan täytetty tilityslomake. Smartumin toimisto on toistaiseksi suljettu.

• Lisääthän kuoreen lähettäjän tiedot. Smartum ei vastaa postin kadottamista lähetyksistä, eikä lunasta ilman postimaksua lähetettyjä lähetyksiä. Suosittelemme kirjattuna kirjeenä lähettämistä. Jos lähetät tilityksen kirjattuna kirjeenä, voit lisätä lähetyksen vastaanottajan tietoihin asiakaspalvelumme sähköpostiosoitteen asiakaspalvelu@smartum.fi

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Seuraavaksi sinua saattaisi kiinnostaa...

Kumppanit: Siirtyminen Visa-kortista SmartumPay-mobiilimaksamiseen

Lounaskumppani: Maksujen tilitykset

Lounaskumppani: Raportoinnin tarkastelu verkkopalvelussa

Löysitkö etsimäsi vastauksen?